Jdi na obsah Jdi na menu

Ringhoffer-Tatra

7. 6. 2020


Tatra je dnes známa jako výrobce především terénních nákladních automobilů. Ne vždy tomu ale bylo tak.
Kopřivnická vozovka, předchůdkyně Tatry, vyráběla nejdříve kočáry a železniční vagóny. První automobil zde byl vyroben už v roce 1897. 
Vůz President byl současně prvním v Rakousko - Uhersku. Nákladní vůz pak následoval v roce 1899.
Jméno Tatra přichází až po první světové válce. V průběhu 20. let se pak továrna stává součástí koncernu Ringhoffer. 

img_20200606_132313-1-.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ve 30. a 40. letech vyráběla továrna snad všechny druhy motorových vozidlel s výjimkou motocyků. Výrobní program zahrnoval automobily pro "obyčejné" motoristy, malé dodávky pro živnostníky,
vozy taxislužby, ale i luxusní limuzíny. Zcela běžnou praxí v té době bylo, že zákazník, který se chtěl odlišovat, si zakoupil pouze podvozek automobilu. Karoserii si pak, podle svých představ, nechal zhotovit 
ve specializované karosářské firmě. To se týkalo třeba i řemeslníků a firem. Vznikala tak zajímavá užitková vozidla šitá na míru svým majitelům.

img_20200606_151914-1-.jpgimg_20200606_132944-1-.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Lidovým vozem" té doby byl například model Tatra 57, přezdívaný Hadimrška. Jeho modifikace se vyráběla ještě po druhé světové válce.

img_20200606_132404-1-.jpgimg_20200606_153126-1-.jpgimg_20200606_132232-1-.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naopak pro movité zákazníky byly určeny aerodynamické vozy. Tatra 77 z roku 1934 je považována za první, sériově vyráběný automobil s aerodynamickou karoserií.
Na něj navázal v roce 1936 úspěšný typ Tatra 87.

img_20200606_152417-1-.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Tyto vozy přinesly mnoho nových technických řešení a byly schopny dosahovat rychlostí i více, než 140km/h! Ve své době s nimi jezdila řada významných osobností a na svou první cestu do Afriky vyrazili s T87 i Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka.
Osobní automobily ale byly pro běžné lidi velmi drahé. Ti se tak s výrobky Tatry setkali spíše v podobě autobusů, trolejbusů a nákladních automobilů.
Velmi úspěšným nákladním vozem byla například Tatra 27. Kromě klasického valníku se vyráběla také jako autobus, cisterna, kropicí vůz a mnoho dalších modifikací.

img_20200606_130727-1-.jpgimg_20200606_131324-1-.jpgimg_20200606_130850-1-.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V období druhé světové války však z důvodu nedostatku benzínu soukromá automobilová doprava prakticky ustala. Nákladní a jiná vozidla nezbytná pro chod hospodářství byla upravovována na pohon dřevoplynem. 
Také Tatra byla v období války zapojena do vojenské výroby. Hitlerovské Německo válčilo v horké Africe, v mrazivém Rusku a v extrémních teplotách se osvědčovaly vzduchem chlazené motory.
A právě vzduchem chlazené motory byly (a dodnes jsou) doménou Kopřivnické továrny. Proto byl zadán požadavek na výrobu těžkého terénního automobilu se vzduchem chlazeným motorem.
A tak se v roce 1942 zrodila legenda - Tatra 111. Ta se po válce stala symbolem budovatelského úsilí nejen v Československu, ale i v mnoha dalších zemích.

img_20200606_151210-1-.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Jak nadpis naznačuje, nejen po cestách a necestách se pohybovaly výrobky z Kopřivnice. Na výrobu vagónů navázala výroba železničních motorových vozů.
Ty byly tehdy nazývány kolejovými autobusy a byly určené zejména pro lokální tratě, kde byly rychlejší a efektivnější, než parní lokomotivy.
Chloubou závodu se pak stala dvojice motorových rychlovlaků Slovenská strela. Ty od roku 1936 zajišťovaly spojení Prahy s Bratislavou. Tuto trať dokázaly urazit za 4h 18min!

csd_m290.0_advert.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ani letectví nezůstalo stranou zájmu koncernu Ringhoffer-Tatra. Ve svém závodě ve Studénce vyráběl úspěšná, především sportovní a cvičná letadla.
S příchodem války však letecká výroba zanikla.

img_20200606_131642--1--1-.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po válce byl celý koncern znárodněn a nový vlastník - stát - měl priority především ve výrobě nákladních automobilů a vozidel pro armádu.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář