Baťa
Značka Baťa je, troufám si říci, celosvětově známá a její tradice sahá až do roku 1894. Ačkoli pod touto značkou nevznikala jen obuv, zaměřím se dnes pouze na reklamu týkající se obouvání. Reklama na Baťovky se vyskytuje napříč časopisy v různých letech, i když kvalita je opravdu velmi rozdílná. Posuďte sami :)
V časopisech Pražanka z roku 1938 je možné najít tyto botky. Nosila bych je i dnes! Jako největší novinka toho roku je uváděn barevný lak, a tak červené, bleděmodré či žluté střevíčky jistě tvořily doplněk nejedněch šatečků. Dětské botičky mají ještě celogumovou podešev, to se ale v blížících se hubených válečných letech brzy změní... (Zaujala mě informace, že v září 1939 zaznamenala firma Baťa nárůst prodeje bot o 250%!)
I v sokolském časopise JAS v roce 1938 je k nalezení reklama na Baťovy botičky...
V roce 1941 se v časopise Eva dozvíme, že jsou v módě dřeváčky (a tato móda vydržela v podstatě až do konce války). Narozdíl od prvního typu dřeváků, které Baťa uvedl na trh v době první světové války (doposud se používá úsloví "Dopadneš jak Baťa s dřevákama") byl tento typ velmi oblíbený, cenově dostupný a hlavně - krásný. Také se objevuje reklama s heslem Týdně pedikuru. Však právě Tomáš Baťa je považován za otce české pedikúry a zaváděl na svých pobočkách tuto novou službu pro své zákazníky. No a šetřit se musí, takže samozřejmostí je i upozornění, jak se starat o své punčochy, aby dlouho vydržely! :)
V roce 1942 už je reklama menší, méně barevná a poetická, přituhuje... přesto se krásné botky na fotkách objevuj i teď.
Tolik malý průřez reklamními obrázky jedné naší známé značky. Když se mi podaří objevit další obrázky, doplním je.